Cestopisy

Putovanie Etiópiou, časť I.

EtiópiaETIÓPIA

Addis Abeba - Bahar Dar

Onen osudný augustový deň práve efektivitou osemrukej bohyne Kálí riešim ranný nával práce, keď zvoní telefón. Kolegyňa Andrea, známa svojím nekonečným hovorítkom. Prepínam odposluch na autopilota. Zachytím slová november, dovolenka, úžasné, kolíska civilizácie, prikyvujem, dobre, super, jasné, áno. Až keď mi o mesiac neskôr príde e-mail s predmetom ITINERÁR ETIÓPIA, uvedomím si na čo som vlastne pristala.

Ďalší mesiac ubehne ako voda, s občasnými e-mailmi od Andrei, bookujem letenky, očkovania už máš?, ukecala som Mikea, Rebecca pôjde s nami. Týždeň pred odletom s prekvapením zistím, že potrebujem víza, vynadám Andrei, že ako organizátor zlyhala, a zistím že som v tom sama, keďže ako jediný člen tímu Etiópia nemám britský pas. Volám na konzulát, ja som Slovenka viete, odvolávajúc sa na smyčku, podľa ktorej môžem dostať víza pri prílete ak v mojej krajine nie je etiópska ambasáda, tak nám pošlite pas poštou, ale ja žijem v Anglicku, ohradím sa v nádeji že to snáď pomôže, no tak to nám okrem všetkého možného musíte poslať aj nemožné, je odpoveď v skratke. Po frenetickom obehávaní, prosíkani, prefocovaní a tlačení, putuje na konzulát bachratá obálka.

Po víza si idem radšej osobne do Londýna. Konzulát sídli v honosnej budove so zlatou kľučkou, a už-už sa za ňou s pocitom privilegovanosti načahujem, keď ma nápis VÍZOVÉ ODDELENIE V SUTERÉNE vráti do reality. Môj prvý kontakt s Etiópiou.
Víza vyriešené v hodine dvanástej, balenie na poslednú chvíľu, a zraz na londýnskom letisku Heathrow v novembrové sobotné ráno. Mike, Rebecca, ja, a Andrea, vedúca zájazdu, ktorá popoťahovala za svoje páčky a vybavila nám upgrade do business triedy. Od samého vzrušenia nad toľkým luxusom, prevrhnem Mikeovi do lona šampanské. On ma na oplátku obleje jablkovým džúsom. “Toto sa asi stáva často”, podávam letuške gravitácii málo odolný pohár s ospravedlňujúcim úsmevom. “Nie”, odpovedá, a do konca letu nám už neponúkne žiadny alkohol.

Vykúpaní v palubnom občerstvení, pristávame v Addis Abebe o desiatej večer miestneho času. WELL COME, vítajú nás v Eti. Vyberieme sa teda do Jamy Levovej - a tým nemyslím krajinu ktorú si kde-kto automaticky spája s hladomorom, ani mesto v ktorom, zdá sa, neexistujú dopravné predpisy a križovatkou sa prelietava so zavretými očami a nohou na plyne: strihneme si to do zákazu vjazdu k hotelu Lion’s Den.
Zobudím sa s apetítom vidieť a vyskúšať etiópske všetko. Počnúc raňajkami. BREAK FAST, oznamuje jedálny lístok. Na výber je omeleta na tucet spôsobov, alebo fit-fit, na ďalší tucet spôsobov. Cítim sa fit na kávu a fit-fit, nech už je to čokoľvek. Káva je skvelá, voňavá, silná a sladká. Potom predo mnou pristane niečo, čo vyzerá živé a koketne sa to vlní na tanieri. Zoznamujem sa s injerou: kyslou hrubou palacinkou penovej konzistencie, ktorá vyzerá byť základom etiópskej kuchyne. Schovávajú do nej pikantné mäso, zeleninu, rybičky, čokoľvek, hocičo, podľa chuti a nálady. Alebo ju servírujú zvinutú do valčeka na počudovanie turistov ako ja, ktorí sa potom pokúšajú prestrieť si ju do lona namiesto obrúska.
Po raňajkách vyrazíme do centra. Chytíme taxík - starodávnu Ladu kombi v modrom prevedení. Dobre sa pobavíme na tejto rarite, kým nezistíme že presne takto vyzerá štandardný addis-taxík.

Etiópia Etiópia

Kvôli cirkevnému sviatku sú všetky múzeá zavreté. Ideme teda, ako správni kresťania v nedeľu, do kostola. Etiópania sú veľmi pobožný národ, pred kostolom je nátresk. Sedím na schodoch ako miestni, a obdivujem krásnych ľudí, okaté detičky pobehujúce okolo, aj mladé ženy ktoré vyzerajú ako Imanine sesternice, vysoké, štíhle, dlhonohé.

Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia

Popoludní nás čaká cesta naspäť na letisko a odlet: v našej dobre organizovanej skupine nastane zmätok po zistení, že každá z nás má iný názor na to kam vlastne odlietame, kým Mike sa diplomaticky zdržal hlasovania. Na našu sedemdňovú návštevu máme naplánované tri destinácie a štyri vnútroštátne lety s Ethiopian Airlines. Mám trocha obavu, africké aerolinky nie sú známe práve svojou dochvíľnosťou ani bezpečnosťou, ale odlietame načas, lietadlom, ktoré vonia novotou. Naša prvá zastáva na ceste Etiópiou je Bahar Dar.

Letisko je maličké, a budova letiska vyzerá, že sa rozpadla ešte predtým ako ju stihli postaviť. Príletová hala pozostáva z plechovej búdky, ktorú okamžite obsadia nemeckí turisti. Batožinový pás sa vinie okolo búdy, ale veľa vody nenamúti, lebo batožina sa rozchytá z vozíka skôr ako vodič stihne zatiahnuť ručnú brzdu.

Etiópia

Vyberieme si na blind hotel, ktorý Lonely Planet popisuje ako jednoduchý, veselý. Skúsený turista vie, že pod týmto popisom sa môže schovávať všeličo, pravdepodobne okrem pohodlia a luxusu. Andrea je síce skúsený turista, ale nepredýcha elektrickú zástrčku umiestnenú rovno nad hrdzavou vaňou, a tak hľadáme ďalej, kým nenájdeme hotel ktorý by mohol ošperkovať aj pobrežie Costa Del Sol, s bazénom, v ktorom trávi popoludnie polovica obyvateľstva Bahar Daru a recepciou, nad ktorou krúži nadmieru spoločenský netopier.
Podnik na večeru radšej nekonzultujeme s Lonely Planet, namiesto toho si stopneme jeden zo všadeprítomných tuk-tukov, trojkolesových motoriek s plátenou strechou a improvizovanými dvierkami pozostávajúcimi zo záclony.

Etiópia Etiópia

Odvezie nás do reštaurácie na brehu jazera, kde sa sedí vonku pod hviezdami, a večeria sa s tanierom na kolenách. Teda, až kým sa nerozprší. Nevinná poznámka nášho vodiča o deravej streche naberá na relevantnosti keď po večeri naskočíme do čakajúceho tuk-tuku: Rebeke kvapká na hlavu a pučí jej starostlivo učesané kučery, ja sa mačkám v strede s Andreou na kolenách, Mike vedľa nás zisťuje že záclonové dvierka nie sú z goretexu a vrieska s Rebekou opreteky zakaždým, keď ho mokrá záclona preplieska po tvári.

Po nočnej jazde neosvetleným upršaným Bahar Darom v tuk-tuku bez svetiel, nás čaká slnečné ráno na loďke a plavba po jazere Tana, najväčšom etiópskom jazere. Vrrrruuuum, štrikujeme si to pokojnými vodami pomedzi papyrusové člnky k prvej zastávke, kláštoru Beta Mariam. Kto hľadá, nájde na brehoch jazera dva tucty kláštorov, mnohé z nich staré niekoľko storočí, s kruhovým pôdorysom a žiarivo pomaľovanými stenami zobrazujúcimi výjavy z Biblie. Kto ich chce obehať všetky, musí sa ubezpečiť, že je, nuž, muž, pretože niektoré kláštory nie sú ženám naklonené, teda, prístupné.

Etiópia Etiópia Etiópia Etiópia

V Beta Mariam si nacvičíme čítanie Biblie z nástenných malieb, ktoré si potom zopakujeme v kláštore Ura Kidane Meret. Po náboženskom rozjímaní absolvujeme kávový rituál v obývačke nášho sprievodcu - po tom ako vykáže von kozu, sliepky, a pošle deti pre pivo.

Etiópia

Popoludní sa vyberieme k vodopádom na Modrom Níle. Najprv sa hodinu drncáme širokou štrkovou cestou-necestou, lemovanou stromami v korunách ktorých sa znudene hojdajú supy, pomedzi povozy ťahané autosomárom so spiacimi vodičmi na palube, potom pol hodinu pochodujeme hore kopcom obchádzajúc deti vracajúce sa zo školy.

Teda skôr naopak: kým my bojujeme s pražiacim slnkom a nadmorskou výškou cez dvetisíc metrov, obiehajú nás so šikovnosťou kamzíka, príležitostne sa zastavujúc a pýtajúc money, candy, t-shirt, pen, Miss? Skupine dievčatiek v uniforme ponúkame desať birrov za fotografiu, ale keď sa im nepodarí vydeliť desať siedmimi, pokrútia hlavou. K vodopádu sa dostaneme cez novučičký most postavený nepálskou technológiou za švajčiarske peniaze, na ktorý sú miestni obzvlášť hrdí.

Etiópia Etiópia

Vyloďkovaní, vytrekovaní a vytrasení sa vraciame do Bahar Dar, a ideme so sprievodcom na pivo do miestnej krčmy. Sedíme na dvore na nízkych stoličkách, pijeme z fľašky pivo Saint George, a chrúmeme pečené fazuľky. Na večeru sa prejeme injerou s opekanou jahňacinou, a líznutí z etiópskeho džinu ktorý chutí pomarančom, spokojne zaspíme v pohodlí našich štvorhviezdičkových postelí.

Putovanie do Lalibely nabudúce, a bonusovka na záver:

Pokračovanie

Etiópiou, časť II  |  Etiópiou, časť III

Autor: Erika Lelovičová
Tip: nevynechajte ani ďalšie cestovateľské príbehy v kapitole Na cestách...

Diskusia k článku

comments powered by Disqus

REZERVUJ

Letenka do Etiópie
Ubytovanie v Addis Ababa
Požičanie auta v Etiópii

Poistenie do Etiópie

SI TU:  Domov › Články › Na cestáchPutovanie Etiópiou, časť I.